woensdag 26 oktober 2011

Marathonschaatsen: Yep Kramer: “Team moet leren op elkaar in te spelen”

OLDEBROEK - Na acht jaar afwezigheid is Yep Kramer terug in de marathonsport als trainer en coach van Team Van Werven. Helemaal uit de schaatssport verdwenen was hij nooit. “Ik heb vooral mijn zoon en dochter gevolgd.”

De nummer acht van de laatste Elfstedentocht is blij om terug te zijn. “Toen ik vorige winter gevraagd werd, hoefde ik niet lang na te denken. Ik ben meteen weer vaker komen kijken, ondanks dat ik de sport op een afstand altijd ben blijven volgen. Ik ervaar de terugkeer als prettig en inspirerend.”
Kramer begon zijn loopbaan als langebaanschaatser en eindigde zelfs eenmaal op het podium van het EK allround. Als marathonschaatser werd hij in 1996 kampioen van Nederland op natuurijs, zijn mooiste triomf. Toen Kramer stopte met zijn actieve loopbaan, was hij enkele jaren coach van de Friese selectie.
De ambitie die hij had als rijder, heeft hij ook als coach. Al beseft hij dat er nog werk aan de winkel is. “Ons team bestaat uit schaatsers van diverse leeftijden met verschillende capaciteiten. Het is nu de kunst om bij iedereen alles eruit te halen en als één team te opereren. Het betreft een nieuw team, die moet leren op elkaar in te spelen.”
“Het is voor mij de kunst om te kijken wat iedere schaatser in zijn mars heeft en dat zie je toch het beste in de wedstrijden. We hebben nu drie wedstrijden gehad en van elke wedstrijd moeten we leren. Dat betekent evalueren. Ik ben ervan overtuigd dat we, als we op elkaar ingespeeld raken, kunnen gaan scoren.”

Ondertussen geniet Kramer van het proces. “Omgaan met topsporters is erg mooi. Het zoeken naar dingen om sporters beter te maken. En ik geniet van de spanning rond de wedstrijden.”

Nabespreken. Yep Kramer praat met Ingmar Berga en René Ruitenberg


Wilt u de verrichtingen van Team Van Werven volgen, kijkt u dan regelmatig op www.teamvanwerven.nl & http://www.loesport.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten