dinsdag 25 juni 2013

Gebroeders De Vries eindelijk spitsenduo

Al jarenlang is het een publiek geheim dat de broers De Vries nog eens met elkaar in één elftal willen voetballen. Niet, zoals wel vaker gebeurt, in een zgn. bierelftal, maar in de eerste selectie. Zelfs vorig seizoen heeft Wim nog overwogen om het gele shirt van VSCO ’61 in te ruilen voor dat van de Elburger Sportclub. Zover kwam het niet, omdat de oudste van de broers teveel moeite had om uit zijn comfort zone te komen. Tien jaar lang maakte de nu 31-jarige spits deel uit van de selectie van de ploeg uit Oosterwolde en deelde hij lief en leed binnen die club. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat hij VSCO ’61 ziet als zijn vereniging.


Door: LOEsport.nl verslaggever Stan Lelieveld

Kort voor de winterstop van het afgelopen seizoen werd echter voor de broers al duidelijk dat er het een en ander zou gaan veranderen. Marco leerde in de zomer van 2012 een Britse vrouw kennen en al snel bleek zich een serieuze relatie te ontwikkelen. Zo serieus, dat de snelle linksbuiten van ESC rekening begint te houden met een vertrek uit Nederland. “Over twee jaar heb ik normaal gesproken mijn studie afgerond en ligt het meer voor de hand dat ik naar Engeland vertrek dan dat mijn vriendin naar Nederland toekomt. Zij heeft daar veel meer, zoals een goede baan” aldus de 21-jarige student aan de CALO. Toen dat besef begon te groeien werd de wens om samen met zijn oudere broer in één elftal te kunnen voetballen steeds groter. “Kort voor de winterstop heb ik de beslissing genomen om er echt werk van te maken. Wim voetbalt, gezien zijn leeftijd, nog een paar jaar op dit niveau. Dus het wordt nu of nooit”

Het is uiteindelijk vader De Vries die Wim op de hoogte brengt van de wens van zijn jongste zoon. Nadat Marco bevestigt dat hij daar zijn zinnen op gezet heeft en Wim aangeeft niet bij VSCO ’61 te gaan vertrekken vanwege gedane beloftes ligt er maar een oplossing voor de hand; Marco zal het komende seizoen gaan spelen bij de buren uit Oosterwolde. “Dat was inderdaad voor 95% zeker. Er hoefde alleen nog maar een gesprek plaats te vinden met de mensen van VSCO ’61 en als dat naar tevredenheid verliep, dan zou ik naar hen overstappen” zegt Marco openhartig. Waar alles in kannen en kruiken lijkt voor de broers en de ploeg uit Oosterwolde, heeft men buiten het Wageningse SKV gerekend. In een tweeluik met VSCO ’61 komt men als winnaar uit de bus waardoor de verrassende degradatie een feit is voor de ploeg van interim-trainer Jan Jaap Kooistra.

Op de dag dat Wim de Vries met zijn teamgenoten officieel degradeerde naar de derde klasse belde de broers met elkaar en was Marco heel stellig. “je kunt de mensen van VSCO ’61 laten weten dat de overschrijving van de baan is” blikt hij terug. “Ik heb het al eens meegemaakt, voetballen in de derde klasse en daar heb ik absoluut geen zin meer in” Wim daarentegen blijkt wel degelijk uit zijn veilige zone te willen komen. “Direct na de laatste wedstrijd tegen SKV heb ik in mijn hart eigenlijk al besloten om naar de Elburger Sportclub te gaan. Ik ben me gaan realiseren wat Marco allemaal op wilde geven voor mij, zoals voetballen met zijn vrienden. Ik vond dat ik dan hetzelfde voor mijn broer moest doen” zegt de spits. Degene die hem goed kennen weten hoeveel moeite het hem gekost moet hebben om de beslissing te nemen en bovenal om het bekend te maken. Vooral het gevoel om zijn eerdere toezegging bij de Oosterwoldenaren te blijven niet na te komen en een ploeg te verlaten die net gedegradeerd is deed hem zeer. Heel even overwoog hij nog om in ieder geval het eerste jaar na de degradatie te blijven, maar door de zeer emotionele reactie van zijn broer verdween dat idee al snel. “Bij VSCO ’61 werd er in eerste instantie erg teleurgesteld gereageerd. Ik ben zelfs uitgescholden om mijn beslissing en sommige mensen zullen het me kwalijk blijven nemen, maar er werd voornamelijk begripvol gereageerd en werd mij veel plezier en succes toegewenst” zegt de spits met iets van opluchting.

Komend seizoen zullen de broers dus samen de voorhoede van de Elburger Sportclub vormen. Een geschenk uit de hemel voor de equipe van trainer Henk Nieuwenhuis. Marco was met regelmaat een uitblinker aan Elburger zijde, maar ontbeerde vaak de steun van medespelers of stond tegenover een overtal aan verdedigers. De komst van broer Wim zal ongetwijfeld een positief effect hebben op het spel van de sterke vleugelaanvaller. De 1,97 lange kopsterke spits kende een van zijn beste seizoenen in het jaar 2011/2012. In dat jaar had hij maar een taak en dat was oorlog maken in de zestien. “Bert van ’t Hof voetbalde kort om me heen waardoor ik vaak in scoringspositie kwam” aldus de Senior Rayonmanager bij Unilever.  Met 23 doelpunten was hij topscorer van de 2e klasse G van dat seizoen. Het is aan trainer Nieuwenhuis om het optimale rendement uit de gebroeders De Vries te halen. Dat er meer gescoord gaat worden door de Elburger Sportclub dan de magere 34 treffers van het afgelopen seizoen lijkt op voorhand echter een zekerheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten