woensdag 16 april 2014

30e skeelermarathon Oldebroek op Koningsdag

Op Koningsdag, 26 april aanstaande, wordt voor de dertigste keer de skeelermarathon van Oldebroek verreden. De hele Nederlandse top raast ongeveer twee keer zo snel als dertig jaar geleden rond het gemeentehuis.


Eén van de rijders is Jan Korenberg, de 18-jarige Kampervener die dit jaar debuteert bij de A-rijders. “Vanaf mijn tiende heb ik alle wedstrijden in Oldebroek gekeken”, vertelt het jonge talent, klassementswinnaar bij de B-rijders vorig jaar. Hij zag zijn helden koersen in Oldebroek en wist toen wat hij wilde, ook tussen die mannen rijden. “Ik weet nog heel goed hoe Bart Swings won in 2010. Hij versloeg Sjoerd Huisman en Arjan Smit.”

Nu staat hij zelf tussen de grote namen, zoals Gary Hekman en Crispijn Ariëns. Het tweetal rijdt voor team Van Werven, het bedrijf dat het hoofdkantoor om de hoek heeft zitten. “We gaan iedere wedstrijd voor de winst met dit team”, zegt Ariëns, die vorig jaar wereldkampioen werd op de marathon, de eerste Nederlandse wereldkampioen na Erik Hulzebosch, die dat in 1992 flikte. “Het was de dag van mijn leven, alles viel op zijn plek.” In Oldebroek rijdt hij voor zijn nieuwe team Van Werven, maar niet in het groen-geel, maar in de wereldkampioentrui.

Jan Korenberg weet dat hij die mannen het vuur nog niet aan de schenen kan leggen. “Ik hoop wel dat ik me kan laten gelden”. Dat Korenberg niet bang is om de knuppel in het hoenderhok te gooien, bewees hij vorig jaar, toen hij bijna Europees kampioen werd bij de junioren na een magistrale demarrage in de slotronde. “Ik ben blij dat ik in een mooi skeelerteam zit en ik hoop dat ik ze van dienst kan zijn.” Zijn kopman is Gerwin Smit, die vorig jaar derde werd en pas een meter voor de meet werd ingerekend door Gary Hekman en de Fransman Nolan Beddiaf.


Er is meer regionale inbreng. Gerco van de Beek uit Oldebroek, bijvoorbeeld, die dit jaar ook de stap naar de A-rijders maakt. “Ik wilde eerst een internationale wedstrijd op de baan rijden, maar heb toch voor deze wedstrijd gekozen. Ik ga voor het hoogst haalbare. Als ik in de wedstrijd zit, dan komt mijn winnaars mentaliteit naar boven.” Ruben Wieberdink uit Elburg rook vorig jaar al aan het hoogste niveau en werd toen dertiende in Oldebroek. “Nu wil ik wel in de top tien. Ik verwacht nog niet dat ik voor de winst kan meedoen.” 

Naast Korenberg, Van de Beek en Wieberdink komt Peter Duits uit Elspeet in actie bij de A-rijders. 
Rijders uit de regio Aleid Klompmaker, Remon Wieberdink, Edwin Korenberg en Wilbert Boer rijden bij de B-rijders. De top trio’s in elke categorie krijgen de kussen van Heleen Vermeulen, die gekapt en gekleed wordt door Wim Koele en Dickhof Mode. De wedstrijd is niet alleen voor professionele inline-skaters. Alle kinderen zijn welkom om mee te doen aan de kids-run.

Starttijden:
16.50 uur: B-rijders
17.40 uur: Kids-run
17.55 uur: Dames
18.45 uur: A-rijders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten